Colportage: kopen aan de deur

Naar aanleiding van een klein artikel in het Weekblad voor Deurne van donderdag 8 april 2010 is er verdere informatie hierover opgezocht. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

Het is belangrijk dat u weet, dat doordat heel erg veel Nederlanders zich hebben laten registreren bij het bel-me-niet-register, de kans zeer groot is dat er meer verkopers aan de deur komen.
Abonnementen, stofzuigers, energieovereenkomsten , dit zijn maar een paar voorbeelden.
De verkoper zit strak in het pak met een aktetas met daarop een blad papier met daarop al een paar namen die u al voor zijn gegaan op deze unieke aanbieding.
De aftershave lucht is niet te harden en de verschillende verkoop trucs worden van stal gehaald.
Zoals bv: vandaag is het alleen geldig deze uniek straataanbieding, u bent een dief van uw eigen portemonnee als u dit niet koopt.

Wat zijn uw rechten, hoe voorkomt u dat u iets aangesmeerd wordt waar u later spijt van krijgt.
Consuwijzer helpt u hierbij met de deurwijzer, die hier te downloaden is.

Voor degene die geen Internet hebben volgt hieronder de deurwijzer.

IETS KOPEN VAN EEN COLPORTEUR?
NEEM DE TIJD EN VOORKOM SPIJT!

EEN COLPORTEUR AAN DE DEUR?
DE DEURWIJZER VOORKOMT GEZEUR!
Vraag om het legitimatiebewijs van de colporteur. Zo weet u wie hij is en van welk bedrijf.

Is het duidelijk wat de colporteur komt doen? De colporteur moet u aan het begin van het gesprek vertellen dat hij een product of dienst wil verkopen.
Is het duidelijk welk product of welke dienst de colporteur verkoopt? En wat het kost?
Wilt u het product of de dienst wel?
Laat u niet overdonderen en denk rustig over het aanbod na. U kunt het aanbod bijvoorbeeld eerst met iemand anders bespreken.
Zet nooit uw handtekening als u twijfelt. Uw handtekening is bijvoorbeeld niet nodig wanneer u alleen maar schriftelijke informatie wilt.
Wilt u het product of de dienst niet kopen? Zeg gerust dat u niet geïnteresseerd bent. Het is uw deur, uw geld en dus uw beslissing!
Laat u niet onder druk zetten om ‘Ja’ te zeggen.
Koopt u iets boven de 34 euro? Dan hebt u acht (kalender) dagen bedenktijd.
Hebt u spijt? Dan kunt u de overeenkomst binnen de bedenktijd ongedaan maken.
De bedenktijd begint te lopen op het moment dat u de overeenkomst tekent en een exemplaar ontvangt.

In de volgende situaties is de overeenkomst helemaal niet geldig:
U hebt geen overeenkomst ontvangen.

Er staat geen naam of adres van het bedrijf op.
Er staat niets over de bedenktijd vermeld.
Geen handtekening van verkoper en koper.
Voor meer informatie over colportage, of voor gratis juridisch advies van de overheid kunt u ons bellen:
T 088-0707070     (op werkdagen tussen 8.30-17.30 u tegen nationaal tarief)

Wilt u voorkomen dat u op een aanbod ingaat waar u later spijt van krijgt? Stel dan zelf vragen aan de colporteur en probeer het aanbod helder te krijgen. Bepaal zelf of u op het aanbod wilt ingaan. Laat u niet onder druk zetten door de colporteur!

Naast colportage , verkoop aan de deur zijn er nog meerdere andere vormen van colportage.

Voorbeeld 1

U vult een enquête in op internet. U krijgt de vraag of u geïnteresseerd bent in nieuwe kozijnen. U vult ja in en u kruist ook aan dat u graag vrijblijvende informatie ontvangt. Een paar dagen later wordt u gebeld door een bedrijf voor kozijnen. Iemand van het bedrijf vraagt of hij bij u langs mag komen. U stemt hiermee in. De verkoper komt langs en u sluit een overeenkomst. 

Voorbeeld 2

U krijgt een e-mail van een bedrijf. Als u uw gegevens invult maakt u kans op een mooie prijs. U vult uw gegevens in. Het bedrijf gebruikt uw gegevens om u thuis te benaderen. U stemt hier mee in. Een verkoper komt langs en geeft een verkoopdemonstratie. De verkoper zet u onder druk om meteen te beslissen. Uiteindelijk sluit u een overeenkomst met de verkoper.

Voorbeeld 3

U vult in een krant een coupon in voor gratis product. Een bedrijf gebruik uw gegevens om u te benaderen. U wordt gebeld met de vraag of u een afspraak wilt maken. U stemt hiermee in. Een verkoper van het bedrijf komt langs. Het gesprek verloopt goed, maar u moet vandaag nog beslissen. De korting geldt alleen vandaag. U vindt de korting aantrekkelijk en daarom sluit u een overeenkomst.

Bij twijfel of het wel colportage is of niet kunt u ook telefonisch contact opnemen met Consuwijzer, ook voor het doorgeven van klachten.

Een klachten formulier is via hun website te downloaden. Voor degene die geen internet hebben, als de verkoper zich agressief gedraagt, hij verzwijgt informatie of hij liegt dan kunt u een klacht hierover indienen.

Natuurlijk is niet iedere verkooptruc misleidend en verboden. Als consument moet u natuurlijk zelf ook goed opletten waar u ‘ja’ tegen zegt. Of waar u uw handtekening onder zet.

Want als u eenmaal iets gekocht hebt, zit u eraan vast. Dat staat ook in de wet. Met deze tips van ConsuWijzer voorkomt u dat u zonder het te weten een koopovereenkomst sluit. 

  • Zet geen handtekening als u niets wilt kopen of geen abonnement wilt afsluiten.
  • Vertrouw het niet als de verkoper aandringt op uw handtekening. Want voor iets dat gratis of vrijblijvend is, zou uw handtekening niet nodig moeten zijn.
  • Hebt u een verkoper aan de telefoon? Let goed op als de verkoper uw naam en het woord ‘ja’ wil opnemen op band. Voor het bedrijf is dit vaak het bewijs dat u iets koopt. Als u niets koopt, is het niet nodig om iets op te nemen.
  • Geef niet te snel persoonlijke gegevens. Bijvoorbeeld uw mobiele nummer of bankrekeningnummer. Doe dit alleen als u zeker weet dat u een overeenkomst wilt sluiten.
  • Lees goed alle voorwaarden. Ga dus op zoek naar ‘de kleine lettertjes’. Wat houdt de overeenkomst precies in? Wat zijn de totale kosten? Hoe lang zit u eraan vast en wat zijn de regels als u het op wilt zeggen?
  • Let extra goed op als u een aanbieding krijgt waar het woord ‘gratis’ of ‘vrijblijvend’ in voorkomt. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het vaak niet waar! 
  • Hebt u toch iets gekocht wat u niet wilde kopen? Handel dan snel. Bij koop via internet, de telefoon of aan de deur hebt u vaak recht op bedenktijd. U kunt dan de koopovereenkomst ongedaan maken. U hoeft er niet bij te vertellen waarom u dat wilt.
  • U kunt Consuwijzer natuurlijk ook altijd bellen voor advies.