Poetszorg Poetsen met een praatje

Voor dit interview hadden we een afspraak gemaakt met Marjo van Bussel.
Wat eigenlijk een gewone afspraak was bleek ineens wel hot news sinds TSN uitstel van betaling heeft gekregen.
TSN is Nederlands grootse thuiszorgorganisatie, met 12.000 medewerkers in dienst.
Eerst maar eens even wat algemene vragen voor we daarop verder gaan.

index

Wat is Poetszorg voor een organisatie?
Poetszorg bestaat eigenlijk pas sinds 14 oktober, dus iets meer dan zes weken.
We traden voor de eerste keer naar buiten tijdens de Care4Me beurs bij hotel Nobis in Asten. Om op deze beurs aanwezig te kunnen zijn raakte alles in een stroomversnelling. Er moest een website gemaakt worden, flyers besteld, visitekaartjes en een persbericht werd opgemaakt en rondgestuurd naar de media in Peelland
Net voor deze bewuste 14e oktober heeft Peel 6.1 Poetszorg geaccrediteerd als officieel contractpartner.
Dat wil simpelweg zeggen dat ze voldoen aan bepaalde maatstaven zodat ze officieel erkend zijn als leverancier van huishoudelijke ondersteuning.
De naam is door Marjo verzonnen.
Poets is heel logisch en zorg hoort erbij en komt van verzorgen.
Iemand die zijn huis niet goed bijhoudt of poetst die zorgt niet goed voor zichzelf.
Dat gaat van kwaad tot erger en is zelfs niet goed voor je gezondheid.

Wat is een koffiepoets?
Een poetshulp bij ons noemen we een koffiepoets.
Onze hulpen kunnen poetsen en praten tegelijk.
En een momentje om even wat te drinken en te praten is er wel te vinden.
Heel veel mensen zitten gewoon te wachten tot de poetshulp komt, dus poetshulpen en bij ons dus de koffiepoetsen hebben wel degelijk een sociale functie.
Behalve een sociale functie hebben poetshulpen ook een signaleringsfunctie.
Zij komen namelijk iedere week bij hun adres en zien of voelen meteen aan als er iets mis is, en kunnen en moeten dit dus melden.

Waarom kan het praatje met een kopje koffie bij jullie wel?
Omdat onze eigen milieuvriendelijke poetsmiddelen het verschil maken.
Deze poetsen poriëndiep schoon, waardoor het ook langer schoon blijft. Er blijft dan tijd over voor het sociale aspect.

De WMO hanteert de term: een schoon en leefbaar huis kunnen jullie daar iets mee?
Ja, dat maken wij waar.

Zelfs particulieren kunnen contact opnemen als ze een “poetsprobleem” hebben?
Dat klopt ja.
Iedere particulier die iets niet schoon krijgt kan bellen, foto opsturen of we komen even kijken of dat wij een oplossing voor het poetsprobleem hebben.
Daarbij kun je denken aan een vlek op de bank, vieze voegen tussen badkamertegels etc.
We bespreken dan samen de oplossing, en dan komt iemand het oplossen of je doet het zelf met het daarvoor geschikte middel. Als iemand het komt oplossen, dan kun je deze persoon per uur inhuren.

Wat is dan het product waarmee jullie poetsen?
Wij poetsen met milieuvriendelijke poetsmiddelen.
De poetshulp brengt het mee en de klant krijgt ook een flacon met doekje, om zelf op
dezelfde manier het huishouden bij te houden..

Zoals vermeld bij de inleiding heet TSN uitstel van betaling aangevraagd.
Staat de telefoon nu roodgloeiend?
Er zijn heel veel poetshulpen die ons bellen.
Maar we kunnen het wel aan, dat is geen probleem.
De cliënten van TSN kunnen naar Peel 6.1 bellen als ze willen overstappen naar Poetszorg.
De indicatie verandert ook niet.
Ook kun je samen met je poetshulp overstappen. Overstappen naar Poetszorg loont.

Poetszorg is te bereiken via:
www.poetszorg.nl
Marjo van Bussel
info@poetszorg.nl
0642677878