Reizen met een visuele beperking

Op woensdagmorgen 29 februari waren een paar leden van onze werkgroep Denktank ( voorheen B.T.B.U ) aanwezig op het station in Deurne.
Peter en Ria van Rijt, Roger Derkx ( voorzitter Denktank ) en Monique Henraat met hond Lana waren daar aan het testen en het bespreken hoe het voor iemand die blind of slechtziend de beste manier was, om te reizen met de trein.

Voor Monique was het in ieder geval een hele openbaring wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

Peter en Monique beiden met een visuele beperking zullen hieronder hun bevindingen aan u vertellen.
Deze zullen wij waar het nodig is met foto’s ondersteunen zodat het zeer duidelijk is waar Peter en Monique tegenaan lopen en wat ze precies bedoelen.

Verslag Peter van Rijt
Op woensdagmorgen 29 februari zijn we met een aantal mensen van BVG Peelland naar het station geweest om te kijken of er nieuwe aanpassingen nodig zijn voor mensen die blind of slechtziend zijn.

Wat ons als eerste op viel is dat de geleide lijn vanuit de parkeerplaats niet goed aanwezig is.

van taxi naar trein foto 1       van taxi naar trein foto 2       van taxi naar trein foto 3

Vanaf de weg tot aan de trap naar het perron. Dus als je als blinde/slechtziende met de taxi, bus of personenauto aankomt bij het station moet je maar zien ( als blinde/slechtziende ) hoe je op het perron komt. Hier zou eigenlijk ook een geleide lijn moeten komen te liggen.

in- en uitcheckpaal OV chip kaart       afstempelpaal       gidslijn op het perron

We ontdekten dat de in- en uitcheckpaal voor de OV-chipkaart niet goed opgesteld staat voor blinden en slechtzienden
Deze kan beter bij het wachtlokaal geplaatst worden dus in de loop naar de trein, datzelfde geldt ook voor de afstempelpaal voor het treinkaartje. Die zou centraler moeten staan.
Als de kaartjesautomaat en de afstempelpaal toch verdwijnen, dan zou op de plaats van de kaartjesautomaat ideaal de in- en uitcheckpaal kunnen komen te staan.
Vanaf eind 2012 schaft de NS de papieren treinkaartjes volledig af en is er alleen nog de chipkaart.

Daarbij kunnen de gidslijnen verbeterd worden op het perron.
Op de foto, waar de vier werkgroepleden bij de twee informatiepalen staan zie je de gidslijn op het perron.
Deze leidt de blinde/slechtzienden naar de in- en uitcheckpaal of de informatiepaal, deze staan naast elkaar.
Als de gidslijn onderbroken wordt door gewone tegels wil dat zeggen dat er een kruising is.
Op het einde van een gidslijn, als je bij de bewuste paal bent is de structuur van de gidslijn anders.

structuurverandering eindpunt gidslijn       informatiepaal en in- en uitcheckpaal

Duidelijk is de structuurverandering te zien op het eindpunt van de gidslijn.
In plaats van strepen voel je dan bobbeltjes.
Op de foto zie je de informatiepaal en de in- en uitcheckpaal naast elkaar staan.

Verslag Monique Henraat
Vandaag woensdag 29 februari 2012 zijn Marian, Peter, Ria, Roger en ik op het station van Deurne geweest om de toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden te testen.

Wanneer je op het station aankomt zijn er geen herkenningspunten voor blinden en slechtzienden. Het zou gemakkelijk zijn als hier witte geribbelde tegels zouden komen te liggen zodat iemand vanaf de straat bij de loketten, automaten of in- en uitcheckpaal voor de OV- chipkaart op een station kan komen. Dan hoef je de lijn maar te volgen om je weg te vinden.

De kaartautomaten zijn niet handig voor blinden en slechtzienden als je het scherm niet kan lezen, maar daar en tegen is de in- en uitcheckpaal voor de OV-chipkaart wel goed te gebruiken. Door middel van piepjes ( ping ) en een gekeurd lampje ( groen lichtje is goed in- of uitcheckt, rood lichtje is niet goed in- of uitgecheckt ) kunnen je horen of je goed in- ( 1 x ping ) of uitcheckt ( 2 x ping ). Bij een foutmelding geeft de paal een andere toon aan en dus een rood lichtje.

Wat mij wel op valt is dat er in Deurne op het station op de perrons een witte geribbelde lijn loopt om veilig over het perron te lopen in een rechte lijn. Kruispunten naar links zijn er wel zodat je bij de in- en uitcheckpaal van de OV_chipkaart kunt komen. Deze kruising wordt aangegeven met stoeptegels. Het zou veel gemakkelijker zijn als deze wordt vervangen door rubbertegels, omdat deze veel beter voelbaar zijn.

Monique Henraat

Conclusie.

Peter heeft al een OV-chipkaart en Monique niet.
Voor Monique, die graag zelfstandig wil reizen ging zoals al vermeld een wereld open.
Als ze geen chipkaart heeft moet ze een kaartje kopen bij de kaartjesautomaat op het station of bij de Bruna Wolfsberg 34 te Deurne.
Zoals je in haar verslag al kon lezen is de kaartjesautomaat voor haar geen optie.
Bij de Bruna kan je dus nog tot eind 2012 kaartjes kopen op datum of zonder datum.
Als je zonder datum koopt, dan moet je die op het station nog af laten stempelen bij de afstempelpaal.
De OV-chipkaart heeft duidelijk de voorkeur van Monique en Peter reist er ook altijd mee.
Op de site van ov-chipkaart.nl vind u een lijst met allerlei begrippen waarmee u te maken krijgt als u een OV-chipkaart hebt of wilt aanvragen.
Wij hopen dat wij op deze manier een bijdrage hebben kunnen leveren als denktank van BVG Peelland om mensen met een visuele beperking een beetje wegwijs te maken in de wereld van het reizen met het openbaar vervoer.
Want uw OV-chipkaart is ook een geldig vervoersbewijs in de bus en tram.
Interessant genoeg om alleen daar al een artikel over te wijden.

Denktank BVG Peelland